Læringsmiljøer

Læringsmiljøerne indbyder til forskellige former for leg og de skal være overskuelige for børnene.
Det er kendetegnede, at personalet er der, hvor børnene er, og der er altid en voksen på gulvet i niveau med barnet særligt i vuggestuen.

De voksne skal motivere, guide børnene og give plads til deres initiativer i de daglige rutiner. Barnets bidrag til løsninger har værdi og giver dermed barnet en oplevelse af medbestemmelse.

Vi arbejder med at inddrage børnene i at være aktive og deltagende i de daglige rutiner. Dette sker eksempelvis efter frokost hvor barnet hjælper med at rydde op. Sætter kop, tallerken på rullebordet og smide mad affald i den grønne spand.

Læringsmiljøerne skal være dynamiske og bliver justeret efter børnegruppernes interesser. Børnene deles ind i små grupper, dette kan være i rutiner eksempelvis frokost men også i voksne styret aktiviteter.

I Basthøj er vores uderum en stor del af børnenes hverdag og det vigtigste rum for naturvidenskabelig læring og udvikling. Vi gør både brug af vores store dejlige legeplads samt den smukke natur omkring Ganløse med skove, marker og grønne arealer.
I samspil med børnene er vi nysgerrige og undrende i vores oplevelse af naturen. Vi undersøger ved at lede efter dyr og planter, gerne dét der interesserer børnene i dette øjeblik. Det kan være bænkebidder, myrer, blade og sten.
Vi bestræber os på at være ude hver dag, hvoraf nogle børnegrupper tager på ture i nærområdet. Turene kan have forskellige mål, vi skal se til hestene, vi skal lege på en legeplads, vi skal dufte til blomster etc.