De trygge overgange

Sammenhæng mellem vuggestue og børnehave

Når barnet er 2 år er det i en overgangsperiode til at komme i en aldersopdelt børnegrupperne i børnehaven som barnet følger til SFO start. I overgangsperioden kommer børnene på ture og besøger børnehaven. Inden barnet begynder holder vi en overflytningssamtale med jer, hvor i møder jeres barns pædagog.

For at skabe sammenhæng mellem børnehave og SFO/Skole starter vi i september måned med, at storgrupperne på tværs af institutionerne i Ganløse/Slagslunde tager i skoven sammen. Børnene er inddelt i små grupper på tværs af husene. Børnene opbygger relationer på tværs og skal foreholde sig til nye voksne og det at kunne navigerer i store fællesskaber. Forløbet slutter i februar måned.
Vi holder fælles forældremøde med skolen, hvor det italesættes hvad der forventes af kommende skolebørn og deres forældre. Forældrene bliver introduceret til skolen og hvad de kan forvente.
I løbet af efteråret kommer der en SFO personale på besøg en formiddag i storgruppen. Storgruppens pædagog tager på besøg i skolen, dette for at få større indsigt i hinandens arbejdsområder.

I løbet af januar, februar og marts måned besøger vi hinanden i SFO og i institutionerne.
Vores projektpædagog kommer og laver et forløb, der handler om bogstaver, lyde, rim og remser.
Vi udfylder sammen med forældrene overgangspapirer og disse bliver overleveret til personalet i SFO og børnehaveklassen.